Kto żyje dłużej?

nie wymagająca leczenia żółtaczka u niemowląt przebiega łagodnie

Kto żyje dłużej?Najstarszy człowiek obecnie żyjący na świecie, Japończyk Jiroemon Kimura, w jednym z wywiadów zapytany o sekret swej długowieczności powiedział, że jego zdaniem to pogodność i lekkie posiłki pozwalają mu na zachowanie dobrego zdrowia. Zupełnie innymi doświadczeniami mogła pochwalić się kobieta, którą uznaje się za arcy-rekordzistkę w długowieczności, Francuzka Jeanne Calment, która dopiero w wieku bagatela 117 lat zerwała z nałogiem tytoniowym, a do śmierci w wieku lat 122 nie odmawiała sobie słodyczy oraz lampki wina.

Te dwa, w wielu kwestiach skrajnie różniące się przykłady, nie dają jakiejkolwiek, choćby najdrobniejszej, odpowiedzi na pytanie, co należy robić, żeby żyć długo. Dysponujemy jednak wieloma poradami dawanymi przez ludzi znających tajemnicę długowieczności od podszewki, z których większość się powtarza.

Najczęstszą z nich jest zwrócenie szczególnej uwagi na dietę. Powinna rzecz jasna być obfita w pełne spektrum składników odżywczych, pozostawać przy tym lekka i wolna od produktów przetworzonych. Dobrze w takim razie jeść dużo świeżych warzyw i owoców, kompilować posiłki tak by ilość kalorii nie była w nich zbyt duża oraz składały się w niewielu składników (każdy produkt złożony jest z szeregu substancji, na które nasz żołądek odpowiada produkcją konkretnej mieszanki soków trawiennych; zbyt wiele różnorodności powoduje, że proces trawienia jest mniej efektywny).

W relacjach rekordzistów przewijają się ponadto takie sekrety jak nieprzegrzewanie organizmu (przebywanie w wysokich temperaturach przyśpiesza metabolizm, co wzmaga proces starzenia się komórek), zachowanie dobrego humoru oraz pogody ducha (nie od dziś wiemy, że ci, którzy martwią się mniej prowadzą lżejszy żywot, poza ty przecież „śmiech to zdrowie”) czy dużo ruchu oraz przebywanie na świeżym powietrzu.

Ciekawe wnioski płyną także z analizy tabeli narodowości 10 najstarszych żyjących ludzi na świecie. Znajduje się w niej 6 Amerykanów, 3 Japończyków i 1 Włoszka. Niestety rankingi nie obejmują ludzi żyjących w krajach trzeciego świata, mieszkańców terenów dziewiczych, Chin, Indii oraz byłych republik radzieckich, czyli pewnie ponad połowy populacji globu, więc ich miarodajność jest znikoma, mimo to coś z nich jednak wynika.

Nie można też zignorować faktu, że to jednak kobiety, dużo częściej niż mężczyźni, dożywają 100 lat i więcej. Najczęstszym argumentem, prawdopodobnie przytaczanym dużo chętniej przez panów, jest fakt, iż to właśnie oni wykonują przeważnie ciężkie obowiązki oraz podejmują się wykonywania zawodów związanych z większym ryzykiem. Prawdą jest niestety też to, że niestety to mężczyźni ulegają łatwiej zgubnym nałogom wyraźnie zmniejszając sobie w ten sposób szanse na długowieczność. Ponadto kobiety mają przewagę genetyczną w postaci posiadania wysokiego poziomu estrogenu, który chroni przed rozwojem chorób układu krążenia będących wielkim wrogiem współczesnego człowieka.

Inne ważne porady wynikające już z analiz antropologicznych to wyznaczanie sobie celu na każdy dzień, do którego się faktycznie dąży, zmniejszenie stresu poprzez modlitwy i medytację albo przywiązanie do wartości rodzinnych czy zaangażowanie w działalność społeczności, do której się przynależy. Poza tym warto zrezygnować z intensywnego biegania oraz siłowni na rzecz umiarkowanej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu w formie prac ogrodowych lub spacerów.

Wpływ na długość życia ma także poziom wykształcenia: absolwenci wyższych uczelni charakteryzują się większą świadomością społeczną, częściej poddają się badaniom kontrolnym, mniej palą i piją, uprawiają sport, dbają o zdrową dietę i znajdują zatrudnienie w środowiskach mniej szkodliwych.